8. dubna 2018
 | 
Foto: Shutterstock.com
Zajímáte se o zdravý životní styl a přemýšlíte o tom, co jíte?

Pak právě pro vás jsme připravili abecedu zdraví, sérii článků, kde vám postupně během následujících týdnů představíme zdraví a kráse prospěšné potraviny. Přihodíme i pár důvodů, proč zrovna je zařadit do svého jídelníčku, a samozřejmě pojedeme podle abecedy. Pokračujeme s abecedou zdraví a přinášíme tipy od písmenka G. Proč jíst grapefruit, guave a granadillu?

Grapefruit

Proč tento asi nejméně populární citrusový plod vzít na milost? Předně proto, že obsahuje opravdu velké množství zdraví prospěšných látek, třeba vápník, draslík, hořčík, betakaroten a další. Díky vysokému obsahu vitamínu C je skvělým bojovníkem s nachlazením a zároveň podporovatelem naší imunity! Kromě toho také pomáhá snižovat obsah cholesterolu v krvi. Pozitivní vliv má grapefruit i na pleť, proto ho v poslední době najdete i v mnoha kosmetických přípravcích. Grapefruit pleť hydratuje, pomáhá v boji s akné a podporuje tvorbu kolagenu, díky čemuž dochází k vyhlazování jemných vrásek.

Že vám moc nechutná, protože je hořký? Možná změníte názor, když vám řekneme, že právě jeho hořká složka podporuje trávení a zahání chuť na sladké. Pokud tedy chcete hubnout, rozhodně grapefruity zařaďte do svého jídelníčku.

Guave

Že jste o guave nikdy neslyšeli? Není divu, tohle exotické ovoce, kterému se česky říká kvajáva, je u nás poměrně neznámé. Ale až zjistíte, jaké umí zázraky, jeho název si určitě rychle zamapatujete. Guave je plodem stromu kvajáva hrušková a svým tvarem, a dokonce i chutí, také hrušku trochu připomíná. A proč je guave tak skvělé? Je doslova nadupané vitamínem C, kterého obsahuje pětkrát víc než pomeranče nebo citrony, a to už je co říct! Díky tomu pomáhá posilovat imunitu a zbavovat tělo toxinů. Může se pochlubit i obsahem antioxidantů, vápníku nebo vitamínu A, kterému je připisován mimo jiné pozitivní vliv na zrak.

Guave se k nám dováží jak čerstvé, tak ho můžete pořídit i jako konzervované. Konzumovat ho můžete jako jakékoliv jiné ovoce nebo jako součást salátů či v podobě marmelád, a dokonce i zmrzlin. Chuťově je přirovnávané jak k hruškám, tak i částečně k fíkům. Co evokuje vám?

Granadilla

Granadilla neboli mučenka či maracuja. Tohle ovoce má hodně názvů, ale pravděpodobně ho znáte nejvíce asi jako maracuju. V čem je granadilla tak výjimečná? Třeba tím, že obsahuje úplně nejvíce železa ze všech druhů ovoce! Věděli jste to? Kromě toho se také pyšní obsahem vlákniny, provitaminu A, vitaminů B2, B6 a E a dále třeba vápníku, hořčíku nebo draslíku. Granadilla má pozitivní vliv na zažívání, umí krásně osvěžit a má i mírně sedativní účinek. Její chuť je výrazná sladko-kyselá, někomu může připomínat chuť angreštu. Jak ji konzumovat? Buď klasicky jíst dužinu v čerstvém stavu – samotnou či jako součást salátů – nebo také konzervovanou, v podobě džusu, marmelády, často je také ozdobou koktejlů či nahrazuje v koláčích rozinky. My ji ochutnali jako zmrzlinu a můžeme jedině doporučit!