22. dubna 2017
 | 
Foto: gettyimages.com
V dubnu ještě příroda čvachtá mokrem, takže vás nejspíš moc nebaví trávit čas venku, doma přitom ještě jíte sytější a těžší jídla, jež vás unavují. Energii z vás ale vysává i nedostatek vitaminu C.

Proč je zrovna tenhle vitamin spojený s únavou? Céčko podporuje přirozenou tvorbu karnitinu, který se podílí na rychlejším spalování tuků. Když tělo nemá karnitinu dostatek, k odbourávání tuků uvolňuje kyselinu mléčnou, jakousi odpadní látku, jež unavuje svaly a zpomaluje metabolismus. O zásoby vitaminu C se ale možná připravujete, aniž o tom máte tušení. Tahle důležitá látka pomáhá zvládat stres a únavu, a když vámi cloumají silné emoce, třeba vztek, spálíte jí až dva tisíce miligramů! V denní dávce dobře vyvážené potravy jí přitom přijmete jen šedesát pět miligramů. Častými výbuchy vzteku a hudrováním si pak můžete uhnat chřipku, protože vám céčko bude chybět a nedokáže mobilizovat vaše obranné síly při nachlazení. Jak spolu vitamin C a imunita souvisejí? Šikovný pomocník napomáhá tvorbě bílých krvinek, na nichž je správné fungování imunitního systému závislé. Doporučenou denní dávku céčka obsahuje třeba jeden pomeranč, kiwi, třetina brokolice, kedlubna, půlka červené papriky nebo miska jahod. Vitamin najdete i v bramborách, pokud ho z nich nevyženete během dlouhého pečení (nejšetrnější k céčku je vaření v páře).

 
Tip: Pokud během týdne zabředáte do ubíjející rutiny, tělo se naučí přepínat na „autopilota“ a připadáte si otupělejší. Zrušte denní stereotyp alespoň malou změnou – požádejte třeba šéfa o nové úkoly, zastavte se cestou z práce v obchůdku, který vás zaujal, nebo se zapište na kurz, jenž vás už delší dobu láká.