13. ledna 2017
 | 
Foto: Shutterstock
Klíčem k tomu, jak zdolat mrazivé dny, jsou vitaminy. Jenže které? Poradíme vám!

Proč nám v zimě chybí

Mechanismus zimního úbytku vitaminů a minerálů v organismu je prostý. Jíme méně syrového ovoce i zeleniny a jsou méně kvalitní. A ruku na srdce: Přitom právě začátkem roku bychom se měli snažit do jídelníčku zařadit pětkrát denně zeleninu a ovoce. Tak, abychom denně zkonzumovali 400–600 g a tělo si z nich ‚vytahalo‘ všechny potřeb­né látky.

Pokud je nechcet

Jste-li ze zásady nepřítelem pilulek, vybírejte si přírodní produkty, které mají vitaminů a minerálů nejvíc. Ze zeleniny jsou to především rajčata a papriky, listová zelenina (vitamin C, kyselina listová, provitamin A, B-karoten a vitamin E). Z ovoce pak broskve, jablka, kiwi, granátová jablka. Pozor, podíl vitaminů v čerstvém ovoci a zelenině rychle klesá. Vliv má samozřej­mě také tepelná úprava.

Které potřebujete

Dalo by se říct, že všechny ze základní řady (viz níže), ale některé víc. Vitaminy se dělí na rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích. Zejména ty rozpustné ve vodě nám v zimě chybí. Jde zvlášť o vitamin C a skupinu B. Tělo si je neumí vyrobit samo, a tak se musí stále doplňovat. Zásoby vitaminů rozpustných v tucích vydrží déle, neboť je tělo uvolňuje postupně. Než zamíříte do lékárny, ujasněte si, co vás trápí (vleklá únava, lámavost nehtů, zhoršená pleť, skles­lost, padání vlasů…). Dobré je se ještě poradit s magistrou či svým lékařem. A jste-li těhotná, nepostupujte vůbec na vlastní pěst.