13. srpna 2016
 | 
Před rokem Kopfstein v legendárním Ascotu zvítězil. Dokáže tu uspět podruhé?

Letošní ročník Red Bull Air Race vstupuje do své druhé poloviny. O víkendu 13. a 14. srpna se bude létat nad legendárním dostihovým závodištěm Ascot, na kterém se závodní emoce koncentrují už více než 300 let. Petr Kopfstein se tu pokusí poprvé postoupit mezi osm nejlepších.

Na dostihovém závodišti v anglickém Ascotu se závodilo už v roce 1711, kdy na potenciál tohoto místa upozornila královna Anna Stuartovna. Od té doby se tu konají nejprestižnější dostihy na světě. Na pětidenní mítink Royal Ascot každoročně zavítá téměř 300 tisíc diváků, mezi nimiž nikdy nechybí ani královna Alžběta II. K Ascotu patří nádherné dámské klobouky, pánské fraky a zejména obrovská tradice. O tomto víkendu ale ovládnou závodiště koňské síly zcela jiné kategorie.

„Když se člověk podívá na zeď vítězů popsanou jmény žokejů, kteří tu vyhrávali před více než 300 lety, hned si uvědomí, jak dlouhou má toto místo tradici. Před deseti lety tu sice byla otevřena nová moderní tribuna, jinak je ale celé zázemí velmi impozantní právě díky své historii. Považuji za velkou čest, že tady mohu létat,“ říká pilot Teamu Spielberg.

S tradičními anglickými hodnotami jsou spojena také některá omezení. Například smoke smějí piloti pouštět až ve vzduchu, aby neničili posvátný trávník. „A třeba ke královninu stromu, který nám stojí trochu nešťastně v cestě, se nesmíme ani přiblížit,“ dodává Petr, který tu před rokem dokázal zvítězit jako člen nižší kategorie Challenger. Tehdy měl ale jiné letadlo i soupeře, a tak jej tentokrát čeká zcela odlišný závod.

Co však zůstalo stejné, je trať – stále je náročná a lze ji proletět mnoha různými způsoby. „Z některých míst není vidět ani na nejbližší pylon, což se nikde jinde nestává. Ale hodně času jsem teď trávil na simulátoru, tak mám trať dobře naučenou,“ věří český nováček v soutěži nejlepších pilotů na světě.

Do Anglie s vylepšeným letadlem

Od posledního závodu v Budapešti se věnoval také přestavbě letadla. Proměnil se zejména kokpit. „Snížili jsme ho a udělali prostor na GPS antény, které už mi nepřekáží ve výhledu. Také jsme nainstalovali nový systém – tři displeje byly nahrazeny jedním. Na něm se sbíhají všechna důležitá data, která nyní dokážeme jednodušeji získat k další analýze. Sice se nejedná o změny, které by měly vliv na rychlost, ale pro pohodlí pilota jsou důležité. A také jsme upravili chlazení. V posledních dnech jsme letadlo testovali a hodně trénovali. Mám z toho fantastický pocit,“ říká karlovarský pilot.

V Ascotu by rád poprvé postoupil do Round of 8, tedy do druhého kola, o které Team Spielberg zatím usiloval marně také kvůli špatnému počasí. Jeho vinou došlo ke zrušení kvalifikace ve dvou posledních závodech a Petr Kopfstein tak v Round of 14 pokaždé narazil na Matthiase Dolderera, průběžného lídra šampionátu. „Cesta do Round of 8 vede přes kvalifikaci, ve které je potřeba zaletět dobrý čas, abychom pak v Round of 14 letěli s někým, proti komu máme větší šanci na postup. V Ascotu má být konečně krásné počasí, kvalifikace se poletí, tak věřím, že se nám podaří uspět.“

Zda Team Spielberg poprvé postoupí mezi osm nejlepších, můžete sledovat v přímém přenosu na www.redbullairrace.com. Sobotní kvalifikace startuje v 17 hodin, nedělní závod ve 14 hodin SEČ.

www.kopfstein.com