8. ledna 2019
 | 
Foto: Shutterstock.com
Stále řešíte svoji váhu? Tak to nejste jediná, právě teď ve světe letí toto:

Keto dieta

V zásadě velmi jednoduchá dieta, při které se můžete klidně přecpat. Co je na ní tedy tak zázračného? Je postavena na velkém omezení nejenom cukrů, ale také komplexních sacharidů. Cílem je donutit tělo, aby si náhradu za cukry vyrábělo z tuků a náhradu za glukózu pro mozek z bílkovin. Cílem je snížit příjem veškerých sacharidů pod 50 gramů, u některých lidí až pod 20 gramů tak, aby se tělo přepnulo do takzvané ketózy. Dieta je to velmi účinná a díky snížení volné vody v těle jsou výsledky vidět rychle. Jen pozor, dieta je velmi náročná na ledviny. Je proto potřeba při ní hodně pít a pokud máte problémy s ledvinami, raději ji neriskujte a poraďte s lékařem.

Cukrfree

O něco mírnější varianta. Cílem je omezení jednoduchých cukrů a sacharidů. Můžete ale v rozumné míře konzumovat kvalitní komplexní sacharidy, případně potraviny s nízkým glykemickým indexem. Velkou propagátorkou je Janina Černá, autorka kuchařky a blogu cukrfree.cz. Tato dieta je vhodná jako pokračování po snížení váhy pomocí keto diety, případně pro udržení váhy.

Paleo

Jedna z nejpřísnějších diet postavená zejména na příjmu bílkovin. Důraz se klade na kvalitní potraviny bez prefabrikátů a polotovarů, zejména pak masa. Často ji drží lidé s poruchami trávení, kterým rostlinná strava způsobuje zdravotní problémy. Propagátorem a ukázkou, jak tato strava funguje, je Petr Mára, kterému paleo pomohlo překonat ulcerozní kolitidu (zánět stře).

Whole 30

Jedna z nejsložitějších diet, pokud si ale projdete základní minimálně 30ti denní dietou, při které postupně zkoušíte, jak vaše tělo reaguje na určité složky potravy, na konec zjistíte, že to vlastně tak složité není. Opět je cílem přejít k stravě ze základních potravin, vyhnutí se polotovarům a na přípravu kvalitních chutných a zdravých jídel. Výsledkem 30ti denní diety a sledování může být v podstatě kterákoliv z předchozích diet nebo jejich kombinace.

 

Moderních diet je mnohem více, co ale mají společného? Snaží se nás přivést k zdravějším stravovacím návykům, s omezením množství cukrů, konzervantů a dalších tělu škodících látek. Mnohdy není ani tak důležité dodržovat přísně nějakou dietu, ale zvyknout si dávat svému tělu to, co mu pomáhá a zbytečně ho nezanášet chemií. Než však s jakýmkoliv hubnutím začnete, poraďte se nejprve s lékařem nebo odborníkem.