18. června 2016
 | 
Cyklistická sezóna je v plném proudu a počasí nás láká vytáhnout svá kola každý víkend na projížďku po okolí.

Pomysleli jste však někdy na to, jak se o své kolo starat co nejlépe? Pravidelné servisy jsou tou správnou odpovědí! Většina cyklistů tuto důležitou proceduru velmi často zanedbává, a přitom ani neví, jaké následky tím může svému kolu způsobit! „Chceme, aby cyklisté věděli, jak důležité je se o kolo pravidelně a profesionálně starat a předejít tak nepříjemným překvapením, která se na kole bez servisu mohou objevit. Z vlastní zkušenosti víme, že servis je dobré provádět dvakrát do roka“, uvedl Antonín Dymák z Harfasportu.

První servis by se měl dělat hned z jara, když po zimě vytáhnete své kolo ze sklepa a vyrazíte na první projížďku sezóny. Tomu by však měl předcházet důkladný servis, který vaše kolo po dlouhé nečinnosti uvede do provozu. Předsezónní servis je také důležitým aspektem k tomu, aby vám kolo vydrželo co nejdéle. Jakou péči mu tedy před první vyjížďkou věnovat? Je to především:

• promazání všech ložisek (včetně brzd, řetězu a řazení)
• dofouknutí kol na správný tlak + kontrola opotřebení vzorku plášťů
• nastavení správné výšky sedla a řídítek
• dotažení pedálů a všech spojů na kole
• docentrování obou ráfků
• seřízení převodů, přesmykače, hlavového složení a brzdových bodek vůči ráfkům
• dotažení pastorku na náboji

„Druhou servisní prohlídkou by měl být stav ujetých kilometrů, tedy podobně, jako je to u aut“, říká Antonín Dymák. Tato kontrola vám při určitém počtu najetých kilometrů pomůže odhalit menší, ale i závažnější nedostatky kola. Proto myslete na svoji bezpečnost a nechte své kolo raději zkontrolovat odborníky.

500 km
• výměna drobnějších komponentů = duše, pláště, lanka brzd a měničů, brzdové špalíky…
• důkladná péče o kolo (TIP: kromě mycích prostředků je dobré použít i mazací oleje)
• pořízení náhradní duše, lepidla, skladného nářadí + hustilky na cesty

1000 km
• přeměření stavu řetězu
• výměna brzdových špalíků

2000 km
• výměna plášťů (TIP: dejte si pozor na zadní plášť, ten se sjíždí dříve)
• výměna vícekolečka
• kontrola stavu přehazovačky a přesmykače
• obměna převodového ústrojí (TIP: zaměřte se především na kliku a převodník)

I když mnozí z nás jsme prakticky na začátku letošní sezóny, je dobré zmínit, že i na podzim, až budeme zase kolo ukládat k zimnímu spánku, je třeba věnovat kolu patřičnou pozornost. Určitě uložení do sklepa není dostatečnou péčí, kterou byste kolu přes zimu měli věnovat. Pokud si zapamatujete následující body, rozhodně se vám nestane to, že zase na jaře objevíte kolo lehce zrezlé či navlhlé. Voda v ložiscích a odpružení přece neudělá radost žádnému cyklistovi. Čeho se tedy držet?

• provést důkladnou očistu (rozebrání – vyčištění – vysušení)
• namazání všech pohyblivých částí
• výměna opotřebovaných dílů
• snížení tlaku v pláštích na minimum
• zařazení lehčích převodů (povolení napětí lanek)
• uskladnění na suchém a teplém místě (TIP: pověšením kola na háky zabráníte dalším vlivům okolí!)

Pokud nevíte, co všechno vaše kolo potřebuje zkontrolovat či vyměnit, poraďte se ve specializovaných prodejnách, kde vám doporučí, nebo rovnou nabídnou servisní balíček přesně podle potřeb. V Harfasportu v Praze ceny balíčků začínají na 390 Kč a vyhoví každému kolu. „Víme, jak moc je servis pro kola důležitý a proto jsme si pro zákazníky připravili lákavou nabídku. U nás teď ke každému zakoupenému kolu obdrží zákazník servis na 2 roky zdarma v hodnotě 3800 Kč,“ dodal Dymák.

Více také na www.harfasport.cz/servis/