Máma a táta ví všechno nejlíp. O hračkách, svačinách, pohádkách i výběru kola. Nebo ne? Rodiče, kterým záleží na bezpečném počínání svého potomka, se v některých oblastech rádi svěří odborníkům. Všechno totiž opravdu vědět nemusí. Třeba právě ve chvíli, kdy se z jejich malého chodce a běžce pomalu stává cyklista.
Od odrážedla k bicyklu
Ideální čas, ve kterém by mělo dítě projevit zájem a chuť o jízdu na kole, podle psychologů neexistuje. Když sousedovic Janička drandila už od tří let, neznamená to, že Petřík musí začít nejpozději ve dvou a půl. Vývoj dětí nelze naplánovat. Můžeme jim ale nabídnout možnost, jak krásy jízdy na dvou kolech poznávat nenásilně. Od toho jsou odrážedla, kola bez pedálů. Naučí ratolest držet rovnováhu, získat cit pro řízení i odhad vzdálenosti.
Mělo by být lehké, dítě musí pohodlně dosáhnout na řídítka, a pokud sedí, pak i nohama na zem. Opravdu nejlepší je zajít s dítětem do prodejny kol osobně a vybrat podle jeho vzrůstu i barevných preferencí. Miliony rodičů je totiž ověřeno, že na bike s obrázky Hello Kitty nebo růžovofialovými poníky kluci prostě nesedají.
Malé kolo, také kolo
Kdo překonal odrážecí fázi, může se směle stát skutečným cyklistickým potěrem. Dětská kola se vyrábějí ve velikostech 12, 16, 20, 24 i 26 palců. První dvě bývají vybavena pomocnými kolečky a protiběžnou brzdou čili torpédem. Dítě tak nepotřebuje mačkat brzdu na řídítkách, zastavuje zpětným záběrem pedálů. Čím větší jezdec je, tím vybavenější kolo mu můžete pořídit. I tady platí, že jedna návštěva specializovaného obchodu vydá za deset hodin brouzdání po internetu, ale je to na vás.
„Potomek sedící na kole by měl pohodlně dosáhnout nohama na zem. Důležité je také, aby u větších kol dokázal zmáčknout brzdovou páku a kolo nebylo tak těžké, že ho sám nezvedne. Výbavu jako přesmykač nebo odpruženou vidlici mívají až kola dvacetipalcová. Tam je pak vhodné dívat se na technické zpracování, použité materiály a snadnost ovládání,“ doporučuje Antonín Dymák z pražského Harfasportu. Na každý pád by podle něj měly děti jezdit na bicyklech s krytem řetězu.