Nechcete se dočkat toho, že by je ve třinácti letech přivedla domů městská policie opilé? Chcete, aby přesto mohli vyrůstat v partě kamarádů, kde je hodně znát soudržnost i soupeření? Dejte jim koníčka na hodně, hodně dlouhý čas.
O tomhle ví své třeba Michal, otec dnes devítiletého Dominika Starosty. Od chvíle, kdy synek udělal první kroky, měl díky tátovi a dědovi vždy po ruce něco s koly nebo kolečky. Tu odstrkovadlo, jindy šlapací autíčko, později elektrickou čtyřkolku, kterou ve čtyřech letech vyměnil za benzínovou. Jak rostl (rychle, jak už to u dětí bývá), dovoloval si se svými jezdícími hračkami čím dál odvážnější kousky, až to tátu donutilo se zamyslet nad jeho bezpečností. Otázkou bylo, kde a s čím jezdit.
Motorka? To ne, spousta dětských jezdců na motocyklech má nepříjemné vzpomínky na ordinace chirurgů a ortopedů, někteří dokonce s trvalými následky. Motokára? Ta je sice stabilnější, ale stále to, co se týče bezpečnosti při závodech, ještě není úplně ono, takže také zavrženo. Logickým uvažováním padla volba na autocrossovou bugynu. Tam je jezdec obklopen solidní rámovou konstrukcí, upnut čtyř a vícebodovými pásy do bezpečnostní sedačky, oblečen do nehořlavé kombinézy a to vše doplňuje helma a krční límec. To je ono! Navíc proč se prohánět po prázdném parkovišti nebo louce sám, když v bandě stejně starých kamarádů je to větší prča? Tak se poprvé objevila myšlenka na závodění.
Hned ale vyvstala druhá otázka: od jakého stáří může takové dítko závodit? V nejnižší kategorii Racer Buggy 160 s výkonem motoru kolem 5,5 HP již od pěti let. I jal se starostlivý tatík shánět stroj, ve kterém by chlapec už od útlého věku začal dobývat vavřínů. To se za nějakou chvíli povedlo, takže po pár týdnech seznamování se s novým speciálem se Dominik vrhl do prvního závodnického pokusu. Sice mu do pátých narozenin ještě pár měsíců chybělo a mezi konkurencí byli i závodníci podstatně starší (i devíti či desetiletí), ale díky pochopení pořadatelů autocrossového amatérského seriálu Kosice Cup mu byla udělena výjimka a tudíž v dubnu 2012 mohl poprvé odstartovat do soutěžního klání.
Z tohoto prvního startu byla nakonec třetí příčka, ve druhém závodě druhá a nakonec Domík celý pohár ve své třídě vyhrál. V dalším roce svůj titul potvrdil a jako překvapení i putovní pohár pro závodníka s největším ziskem bodů napříč všemi kategoriemi. Díky tomu, že dosáhl šestého roku věku, mohl pro svou třetí závodní sezónu přestoupit o třídu výš, do kategorie Racer Buggy 125, jejichž motory mají už kolem 25 HP a dosahují na trati rychlosti až 100 km/h.
Tam je už konkurence o poznání větší, jezdci jsou zkušenější a i na technice je vidět, že je vše o něco dál. Po urputných bojích na tratích zvučných jmen (Humpolec, Nová Paka, Poříčí nad Sázavou, Sedlčany nebo Žamberk), ale i méně známých jako třeba domovská trať seriálu v Kosicích u Chlumce nad Cidlinou zakončil Dominik Starosta svůj první rok v nové kategorii, jinak celkově třetí stylově – třetím místem v Kosice Cupu ve své divizi.
Do dalšího roku se pak po poradách rozhodl tým přezbrojit, takže došlo k obměně bugyny za jiný typ stejné třídy. Nové auto pak disponuje jednak zcela jiným rámem a podvozkem, díky čemuž se razantně změnily (k lepšímu) jízdní vlastnosti, ale také motorem Yamaha 125 ccm, kterému předchozí Honda naprosto nemohla konkurovat.
Po zkušenostech s ježděním ve stopětadvacítkách se také rozhodlo, že Domík nepojede jen amatérský, i když jinak výborný Kosice Cup, ale souběžně s ním i Mistrovství ČR v autocrossu. To už je ovšem zcela jiná liga. Závodů se účastní jezdecká i technická elita republiky a díky tomu, že mistrovství je vypsáno jako mezinárodní, není výjimkou start zahraničních jezdců. Mnozí by se takovéhle výzvy zalekli, ne však náš oranžovo modrý blesk se sedmnáctkou na kapotě. Bez sebemenšího náznaku respektu ke známějším jménům vtrhl do seriálu MMČR jako velká voda. Již v prvním závodě v Humpolci si vybojoval druhé místo, které průběžně držel celý ročník. Díky tomu si pak na slavnostním vyhlášení vítězů mohl převzít pohár vicemistra ČR pro rok 2015.
Třešinkou na dortu pak bylo celkové vítězství i v Kosice Cupu v tom samém roce. Suma sumárum: 9 let věku, 4 roky závodění, 3x první a 1x třetí místo v amatérském poháru a hned při první účasti v domácím vrcholném podniku titul vicemistra republiky. Co víc si přát?
Prý asi hodně. V letošní sezóně by prý Dominik rád dosáhl na mistrovský titul ve třídě Racer Buggy 125, v dalších letech by se potom chtěl popasovat s třídou Racer Buggy 250 (kolem 50 HP) a dále pak s Junior Buggy (600 ccm, až 150 HP, 4x4), později s Buggy 1600 (1600 ccm, až 230 HP, 4x4) a nakonec s královskou třídou Super Buggy (4000 ccm, až 530 HP, 4x4).
Na to všechno má obrovskou spoustu času, neboť závodit se v autocrossu dá ještě dlouho v důchodu. Důkazem toho je i nestor českého autocrossového sportu, Jaroslav Hošek, který se letos dožívá 71 let a i dnes ve čtyřlitrech dává po čertech zabrat i dvacetiletým jezdcům.
Jak se letos bude dařit nejen Dominikovi, ale i všem ostatním jezdcům, se můžete přijít podívat na vlastní oči. Kdy a kam si na závody zajet se dovíte na stránkách www.domisracingteam.cz, www.kpmkosice.cz nebo www.autokrosar.cz.
Osobní zážitek se nedá nahradit povídáním, fotografiemi ani videozáznamy, takže neváhejte a obětujte jeden nebo více víkendů bojům s vůní benzínu. Míst konání závodů je dost po celé republice, takže si vhodné místo může vybrat každý, kdo bude jen trochu chtít. Pro ty, kteří opravdu, ale opravdu nemohou, zachytíme průběh této sezóny v dalších článcích.