12. července 2018
 | 
Foto: Shutterstock.com
Zajímáte se o zdravý životní styl a přemýšlíte o tom, co jíte?

Pak právě pro vás jsme připravili abecedu zdraví, sérii článků, kde vám postupně během následujících týdnů představíme zdraví a kráse prospěšné potraviny. Přihodíme i pár důvodů, proč zrovna je zařadit do svého jídelníčku, a samozřejmě pojedeme podle abecedy. Pokračujeme s abecedou zdraví a přinášíme vám tentokrát tipy od písmenek S a Š. Prozradíme vám, proč jíst salát, shiitake a špenát.

Salát

Salátem myslíme samozřejmě zeleninu – klasický hlávkový salát. Je totiž plný vitamínů B1 a B2 a především kyseliny listové. Obsahuje také významné množství vlákniny a minerálů – hlavně draslíku a železa, ale také vápníku, hořčíku, fosforu nebo zinku. Věděli jste třeba, že salát má mírně sedativní účinky? Koho by to napadlo! Ale je to tak! Pomáhá tedy se spánkem, takže si ho klidně dejte k večeři. Pokud si ho dáte jako předkrm před hlavním jídlem, ulehčíte si tím jeho trávení, což není hlavně v létě vůbec špatné. Konzumace salátu pomáhá zmírňovat úzkost a nervozitu, vyvolává pocit nasycení a zároveň je ohleduplný k vaší linii, protože obsahuje jen málo kalorií. Takže hurá do salátu! Úplně nejlepší je čerstvý.

Shiitake

Ochutnali jste už někdy houbu shiitake neboli houževnatec jedlý? Říká se jí léčivá houba a je nedílnou součástí čínské medicíny. Dokonce i klinické testy prokázaly její protinádorové účinky! Právem tak bývá nazývána elixírem života. Pyšní se vysokým obsahem vitamínů (skupiny B a provitamínu D) a minerálů. Najdete v ní i polysacharidy – beta glukany, které mají na svědomí její sladkou chuť. Ale nebojte, chutná samozřejmě i klasicky po houbách, ale zároveň je i aromatická. Seženete ji v čerstvém stavu, případně sušenou nebo v podobě doplňků stravy. Zkuste ji.

Špenát

Už Pepek Námořník věděl, proč jíst špenát! Ovšem pozor, tolik železa, jak se tradovalo, opravdu neobsahuje. Nicméně po mnoha ostatních stránkách je opravdu skvělou součástí jídelníčku. Zejména pokud chcete hubnout. Obsahuje totiž minimum kalorií, v podstatě ho můžete sníst, kolik chcete, a vaše linie tím rozhodně neutrpí. Špenát obsahuje již zmíněné železo, dále také měď, vápník, hořčík a další minerály, kyselinu listovou, provitamín A, vitamíny C, E a K a karotenoidy. Pokud ho zařadíte do jídelníčku na pravidelné bázi, pomůžete snížit hladinu cholesterolu. Špenát se ovšem podílí také na dobrém trávení, pomáhá při únavě nebo duševní vyčerpanosti, posiluje vlasy a nehty nebo zlepšuje stav pokožky. Jíst ho můžete čerstvý, v podobě polévky, jako součást salátů, přílohu hlavního jídla nebo ve smoothie. Jdete do něj?