13. dubna 2018
 | 
Foto: Shutterstock.com
Zajímáte se o zdravý životní styl a přemýšlíte o tom, co jíte?

Pak právě pro vás jsme připravili abecedu zdraví, sérii článků, kde vám postupně během následujících týdnů představíme zdraví a kráse prospěšné potraviny. Přihodíme i pár důvodů, proč zrovna je zařadit do svého jídelníčku, a samozřejmě pojedeme podle abecedy. Pokračujeme s abecedou zdraví a tentokrát přinášíme tipy od písmenek H a CH. Proč jíst hrách, chia semínka a chlorellu?

Hrách

Že je hrášek moc obyčejný? Ale kdeže, i v těchto malých zelených kuličkách se skrývá notná dávka zdraví. Tato na první pohled nenápadná luštěnina se vyznačuje vysokým obsahem proteinů, vitamínů skupiny B (B1, B2, B6), C, E a provitaminu A (betakaroten), dále pak obsahuje třeba draslík, hořčík, železo, vlákninu nebo kyselinu listovou. Pokud trpíte nespavostí, měli byste zbystřit a především hrášek začít jíst pravidelně, protože je díky svému složení vhodný v případech oslabené nervové soustavy. Dobrý je i pro všechny, kteří mají slabé srdce.

Ideální je samozřejmě konzumace v syrovém stavu, ale zdraví prospěje i mražený či konzervovaný hrášek, jen se tím snižuje podíl vitaminů. I tak je ale pořád skvělou součástí jídelníčku.

Chlorella

Cože je to ta chlorella, o které se v poslední době tolik mluví? Ten populární zázrak je jednobuněčná řasa, která se může pochlubit obsahem širokého spektra minerálů, vitamínů, aminokyselin nebo antioxidantů. Známá je především díky svým detoxikačním účinkům, na naše zdraví ale má i další vliv – pomáhá snižovat vysoký cholesterol, podporuje optimální krevní tlak a imunitu! A to nejlepší na závěr? Taky zpomaluje proces stárnutí a dodává energii! Proto ji milujeme.

Chia semínka

Tahle malá semínka jsou velký zázrak! A proč byste je tedy měla zařadit do svého jídelníčku? Obsahují spoustu zdraví prospěšných látek – od vlákniny přes vitamíny a minerály až po omega-3 mastné kyseliny. Chia semínka se využívají i kvůli svým neskutečným hydrofilním schopnostem. Co to ale znamená? Prostě a jednoduše – chia semínka do sebe umí natáhnout velké množství vody (svůj objem zvládnout zvětšit 10-12krát!). Díky tomu je naše tělo nejen hydratované, ale i zasycené, protože energie z jídla se uvolňuje postupně a efektivně. Navíc je jejich využití opravdu široké a vaší fantazii se tak meze nekladou – můžete je přimíchat do jogurtu, ovesné kaše, smoothie, salátu, polévek nebo je použít při pečení.